Boekvorm: paperback, zwart-wit illustraties
Pagina;s :
270
Uitgever: Lemmens
Uitgebracht: 2008
ISBN:978.90.7749.033.4

Bespreking:Wat beweegt een schrijver/journalist om naar de onbekende afgelegen vallei in Spiti waar de tijd nog lijkt stil te staan, af te reizen zou je als lezer jezelf kunnen afvragen? Ware het niet dat de meeste lezers nog nooit van het bestaan van deze vallei, die zich bevindt in het uiterste noorden van India, gehoord hadden. Benti Banach bezocht deze vallei, toen hij zijn band met het Boeddhisme wilde onderzoeken en over zijn ervaringen schreef hij het boek “In de schaduw van de Boeddha”. Banach was aanvankelijk van plan geweest om zich in Tibet af te zonderen, maar telkens wanneer hij op zoek ging naar een school, waar hij les zou kunnen geven om in zijn onderhoud te kunnen voorzien, kruisten de Chinezen zijn pad. Banach zocht naar een alternatief en zo kwam hij terecht in de Spitivallei, waar de bewoners nog nauw verwant zijn met de Tibetanen. Uiteindelijk zou hij vier maal voor langere tijd een bezoek brengen aan deze vallei en in die perioden leerde de auteur de valleibewoners steeds beter kennen en ook hun omgang met het Boeddhistische geloof.

Met humor, maar zeker ook met momenten van ontroering weet Benti Banach de bewoners voor de lezers tot leven te brengen. Al snel blijkt hoe sober het leven in de vallei is. Mensen leven er onder karige omstandigheden, er is gebrek aan hygiëne en om de ijzige kou te kunnen weerstaan doen de mensen zich overdadig te goed aan boterthee, weinig smaakvol en ook komt het niet de gezondheid te goede. De medische zorg is er slecht. Artsen zijn er nauwelijks te vinden en daarom moet er in geval van ziekte eerst een beroep gedaan worden op de amchi, de lokale kruidendokters. Doch de doorsnee bewoner lijkt er niet wakker van te liggen. De toestand, waarin zij leven is volgens hen geheel te wijten aan karma, de wet van oorzaak en gevolg. Karma, één van de drie Juwelen naast dharma (leer) en sangha (gemeenschap) in het Boeddhisme, is onbetwist de grote spil in het leven van de valleibewoners. Alles wat hen overkomt aan goede of negatieve zaken worden toegeschreven aan Karma en daarom maken ze zich weinig druk over tegenslagen. Ze zijn tevreden met hun lot, want in een volgend leven kunnen de kansen weer keren.

De vorm van Boeddhisme dat beleden wordt in Spiti is het Tibetaans Boeddhisme en daarin zijn nog elementen terug te vinden van de oudere Bön-religie, zoals de levende orakels. Deze orakels zijn voornamelijk volwassenen, die uitverkoren zijn om in trance boodschappen van de geesten door te geven. Een andere traditie wat Banach heel mooi beschrijft in dit boek en wat expliciet toebehoort aan het Tibetaans Boeddhisme, is de zoektocht naar de voortdurende reïncarnatie van Rinchen Zangpo, één van de belangrijkste figuren van het Tibetaans Boeddhisme. Rinchen Zangpo heeft vele Boeddhistische teksten voorzien van een goede Tibetaanse vertaling, waardoor het Boeddhisme in zijn land verspreid kon worden.

Toch dreigde het Boeddhisme in Spiti terrein te verliezen. Indische ambtenaren en onderwijzers, die Spiti binnentrokken, drukten hun stempel op de bewoners met hun hogere opleidingen en betere bekwaamheden. De bevolking van Spiti beschouwden zichzelf als inferieur en daardoor veranderde hun religie meer in een rituaal dan dat men nog begreep waar het werkelijk om ging. Geïnspireerd door zijn gesprekken met lama Lochen Rinpoche, waarvan Banach verslag doet in dit boek, besloot hij om tijdens zijn lessen Engels ook aandacht te besteden aan het Boeddhisme om zo zijn leerlingen enige spirituele bagage mee te geven.

De liefde, die bij Banach ontstaan is voor deze mensen uit de Spitivallei wordt door zijn aangename schrijfstijl overgebracht op de lezer, die het bijna betreurt wanneer het boek uit is. Maar het boek is meer dan een verslag van een journalist, die door de Himalaya reist, het laat de lezer nadenken over zijn eigen bestaanswaarden en zijn eigen geluk zonder belerend te zijn. Daardoor waant de lezer zich na afloop ook enigszins “In de schaduw van de Boeddha”.

Wat niet onvermeld mag blijven is dat een deel van de opbrengst van dit boek bestemd is voor de verdere ontwikkeling van Spiti Children’s Home School Munsel-Ling in Rangrik, Spiti, waar Benti Banach les heeft gegeven. Zie website: www.rinchenzangpo.org

Beoordeling: X X X X Zeer goed.