The Power

Auteur: Rhonda Byrne
Boekvorm: gebonden met stofomslag
Pagina’s: 272
Uitgever: Kosmos
ISBN:978.90.215.0991.4

Na het weergaloze succes van “The Secret” van Rhonda Byrne was het wachten op een vervolg. Dat liet even op zich wachten, maar nu is de opvolger dan toch verschenen, getiteld: “The Power”, voor Nederland verschenen bij uitgeverij Kosmos. “The Power” ontstond naar aanleiding van de duizenden brieven, die Byrne van haar lezers ontving na het verschijnen van “The Secret”. Door die al reacties kreeg ze meer inzicht in de kennis die levens kan veranderen.

Voor “The Power” is het niet nodig om eerst “The Secret” te hebben gelezen, aldus Rhonda Byrne in het begin van haar nieuwe boek en daarin heeft ze gelijk. In grote lijnen behandelen de twee boeken hetzelfde thema, namelijk de wet van de aantrekkingskracht, zij het dat in “The Power “deze wet concreter gemaakt wordt. Wordt er in “The Secret” nog gesproken over het geheim voor voorspoed en geluk, in “The Power” spreekt Byrne nu over de kracht van de liefde. Het boek is op dezelfde mooie manier vorm gegeven als “The Secret” en ook nu richt de auteur zich enthousiast rechtstreeks tot de lezer, want haar passie voor deze kennis wil ze met de hele wereld delen. De vraag is alleen of de wereld op dit vervolg zit te wachten. Veel nieuws voegt het niet toe aan het vorige boek. Thema’s als relaties, geld en gezondheid in combinatie met die kracht passeren ook in “The Power” de revue, zij het in heldere beschrijving dan in “The Secret”.

De kern van “The Power” draait om het bestaan van positieve energie ofwel kracht van de liefde, ze berust op de eeuwenoude filosofie dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je overkomt. Immers, wat je uitzendt, ontvang je terug. Wanneer je liefde uitzendt, zul je daarom ook liefde en positiviteit terug ontvangen. Daarmee spreekt Rhonda Byrne de waarheid. In het universum wordt gebruik gemaakt van energieën en alles beschikt over een frequentie, ook mensen. Door middel van deze frequentie zend je positieve of negatieve energie uit en trek je die ook weer aan. Die energie kan gebeurtenissen in je leven beïnvloeden, alleen Byrne stelt het in haar boek allemaal wel heel simpel en zeer idealistisch voor, want door middel van de kracht van de liefde kun je alles wensen om je leven rijker te maken, vooral in materieel opzicht. Echter, zo schrijft zij, mag daarbij geen enkele negatieve gedachte als woede of neerslachtigheid toegelaten worden, al is dat moment nog zo kort, want dan verdwijnt ogenblikkelijk de positieve kracht en worden je wensen niet vervuld en zul je zeker niet slagen in het leven.

Daarmee legt ze de schuld voor het falen bij jezelf en dat is nogal een boute uitspraak. Immers, in een maatschappij met interacties tussen mensen, hebben we niet altijd het handelen van anderen in de hand, hoe positief we ook zijn ingesteld. Dat hebben vele bijeenkomsten waar gebeden werd voor vrede en het welzijn van de wereld ondertussen wel bewezen. Soms is een emotie als woede wel eens nodig. Bovendien is er ook nog sprake een andere eeuwenoude wet en dat is die van de tegenstelling, het goede kan niet zonder het kwaad, het negatieve niet zonder het positieve. Byrne weet dat ook, want ze geeft in haar boek kort aan dat je “ je niet moet verzetten tegen nare gevoelens, want dan zou je nooit weten hoe het is om je goed te voelen”. Maar in wezen is deze kanttekening duidelijk in tegenspraak met de rest van haar boek.

Er is sprake van nog meer tegenstrijdigheid. De teksten zijn aaneengeregen met citaten van beroemde en minder beroemde schrijvers, filosofen en wijze meesters, die allemaal de kracht van de liefde gekend hebben. Een oplettende lezer vraagt zich af waarom een aantal van die levens dan niet helemaal over rozen gingen. De meeste geciteerden hebben in hun leven toch hun kruis moeten dragen, ondanks dat zij de kracht van de liefde kenden. Desalniettemin valt de kracht van de liefde uiteraard niet te ontkennen.

De lering van Rhonda Byrne is natuurlijk niet nieuw, jaren geleden besteedde Joseph Murphy al aandacht aan de kracht van positief denken. Hij schreef er diverse boeken over. Het is goed om een breed publiek vertrouwd te maken met deze eeuwigdurende kracht van de liefde en in die hoedanigheid volstaat een makkelijke toegankelijke boek als “The Power”, want die kracht bestaat zonder meer en zeker werkzaam. Maar zoals het in “The Secret” en in “The Power” voorgesteld wordt, moet zeker niet als zaligmakend beschouwd worden, want dat is een verkeerde voorstelling van zaken geven. Zo zit de realiteit lang niet altijd in elkaar. Het klinkt veelbelovend dat je jezelf rijk kunt denken of een mooie auto kunt aantrekken, maar of je daar nu echt gelukkig van wordt… Er is meer in het leven dan alleen materiële zaken en er zijn meer krachten werkzaam dan alleen de kracht van de liefde. Daarom dient de lezer kritisch te blijven bij het lezen van dit zeer optimistische boek, want die bijdrage heeft  “The Power” onbetwist!

Beoordeling: X X  Matig