Kracht van binnenuit

Auteur: Hans Peter Roel
Pagina’s: 320
Uitgever: N.E.X.T Company
Uitgebracht: juni 2011
ISBN: 978.90.79677.10.8

Bespreking:  Nog niet zo lang geleden verscheen het boek “Perron 7”van de auteur Hans Peter Roel en nu is daar zijn opvolger, getiteld “Ki” eveneens uitgegeven bij N.E.X.T.company. Na de verschijning van “Perron 7”” waren de verwachtingen voor een mogelijke opvolger hoog gespannen, maar deze nieuwe “Ki”heeft die verwachtingen helemaal waar gemaakt. Toegegeven, helemaal nieuw is “Ki”niet, het is echter een volledig herziene versie van een al veel eerder verschenen uitgave uit 2008. Hans Peter Roel is een man met een missie. Dat viel al gedeeltelijk af te leiden uit zijn voorganger, maar dat wordt nu duidelijk bevestigd in “Ki”. Het boek is regelrecht uit het hart geschreven en dat ervaart de lezer dan ook onmiddellijk.

“Ki” vertelt het autobiografische verhaal van de auteur, in het boek Peter Blokland genaamd. Peter is getrouwd met een mooie vrouw, heeft een briljante carrière als beurshandelaar bij een bank, een schitterende auto en de beschikking over veel geld. Kortom, Peter heeft alles wat een mens zich maar wensen kan. Voor menigeen klinkt dit als een perfect leven. Toch breekt ook voor Peter de dag aan, waarop hij terecht komt in een immens zwart gat. Het is zelfs een tweede keer dat hem dit overkomt, terwijl hij nog maar even in de dertig is. Hij is vreselijk depressief en gebruikt continu slaappillen om nog enigszins de slaap te kunnen vatten tijdens de lange donkere nachten. Dan breekt de vakantie aan en ondanks zijn zware depressies besluiten Peter en zijn vrouw Christine om toch naar Nepal te gaan, zoals ze al eerder gepland hadden. Eenmaal in Nepal, ontmoeten ze de gids Tenzin, hij neemt hen mee op trektochten, maar ook naar een nabijgelegen Boeddhistisch klooster, waar Tenzin is opgegroeid. Peter voelt een onverklaarbare aantrekkingskracht tot het klooster, ondanks dat hij een nuchtere zakenman is en na overleg met zijn vrouw, besluit hij om zich daar voor een paar weken terug te trekken. Ook al weet hij bij voorbaat al dat dit voornemen hem zijn goede baan zal kosten.

Daar hoog in de Himalaya zal onder leiding van Phurba-lama een gebeurtenis plaatsvinden, waarvan Peter geen flauw vermoeden had toen hij Nederland verliet: een heftige confrontatie met zichzelf. Net als een ieder van ons, heeft ook de hoofdpersoon herinneringen aan het verleden, die zijn blijven sluimeren, omdat we die confrontatie met onze eigen angsten niet aandurven. Toch komen we een keer onszelf tegen, ook al stoppen we dat stukje verleden nog zover weg. Dat gebeurde ook Peter Blokland. Het verblijf in het klooster wordt een moeizaam en ingrijpend proces, waarbij één voor één zijn waarden worden afgebroken en hij moet leren om een nieuw, maar vooral ook een krachtig en energiek mens te zijn. Een volheid van het leven, die te bereiken is door het ontwikkelen van Ki, een natuurlijke kosmische energie, waarmee ieder levend wezen in aanraking kan komen, wanneer hij/zij zich daarvoor openstelt. Door Ki gaat de mens de wereld anders zien en ervaren. Ook ervaart men de verbondenheid, die er is tussen alle levende wezens. Die kennis uit te dragen wordt vervolgens het nieuwe doel in het leven van Peter of beter gezegd de auteur.

“Ki” is heel persoonlijk en kwetsbaar geschreven. Hans Peter Roel is tamelijk openhartig in het delen van zijn ervaringen en lezers, die in een dergelijke situatie hebben verkeerd, voelen hoeveel moeite het de auteur gekost moet hebben om dit verhaal zo op te schrijven zoals het thans gepubliceerd is. Ondanks dat de auteur een goede schrijver is, die weet waarover hij vertelt. Dat Hans Peter Roel beschikt over een onderhoudende schrijfstijl heeft hij al bewezen in “Perron 7” en in “Ki”bewijst hij dat nog meer. Direct vanaf het begin neemt de auteur de lezer mee in zijn strijd om het ultieme dieptepunt van zijn depressies te vermijden. Ook zijn ervaringen in het klooster houdt de lezer bijna ademloos in zijn greep. Naast het feit dat het boek is gelardeerd met mooie en vooral wijze Boeddhistische verhalen.

In de 80- en 90er jaren van de vorige eeuw waren boeken over reizen naar Tibet mateloos populair. Je kon niet spiritueel zijn, als je niet iets had met Tibet en velen gingen dan ook op pelgrimstocht naar de talrijke kloosters, die de Himalaya herbergt. Al was het maar om een straaltje van die grote wijsheid te ontvangen dat moest leiden tot verlichting en daarna verschenen de boeken over hun ontdekkingstochten. Toch zijn lang niet al deze boeken interessant. Velen vallen vaak terug op clichés en ze lezen meer als avonturenverhalen dan dat ze een boodschap te vertellen hebben. “Ki”is daarom opvallend. Het is geen romantisch verhaal geworden, waarin hij het kloosterleven verheerlijkt. Integendeel. De hoofdpersoon in het boek schroomt niet om kritiek te geven op een levensstijl, die mijlenver van hem af staat. Hij heeft geen geloofservaring en houdt zeker niet van zweverigheid. Hij voelt er dan ook weinig voor om zijn leven zo drastisch om te keren, terwijl dat eigenlijk van hem verwacht wordt. “Ki “wijkt nog verder van de gebruikelijke literatuur af. De auteur leert de lezer ook hoe hij/zij zelf deelachtig kan worden aan deze universele energie zonder daarbij op reis te hoeven gaan. De wijsheid ligt immers in onszelf. In heldere bewoordingen zet Hans Peter Roel de stappen uiteen, die nodig zijn om een krachtig en energiek leven te verwezenlijken. Zijn hoop is een betere wereld, die begint bij jezelf en die zal leiden tot minder stress en depressiviteit. “Er is een wijsheid, die voorbij kennis gaat: de wijsheid van het leven” zo stelt de auteur en daarvoor is Ki nodig, want Ki is een voedende energie. Zo zal ook dit boek voedend zijn voor menige lezer, die hier oprecht voor open staat en zal bij veel lezers ongetwijfeld een diepe snaar raken. “Ki” is meer dan een waardige opvolger van “Perron 7”.

Beoordeling: X X X X X Uitstekend.